Во шумски пожари лани уништени над 500 000 хектари во ЕУ, најголемиот бил во северна Грција

Во текот на минатата година Европа, Блискиот Исток и Африка се соочија со едни од најголемите шумски пожари регистрирани од 2000 година, при што беа опожарени над 500 000 хектари земјиште.

Во текот на минатата година Европа, Блискиот Исток и Африка се соочија со едни од најголемите шумски пожари регистрирани од 2000 година, при што беа опожарени над 500 000 хектари земјиште, се наведува во извештајот на Заедничкиот истражувачки центар на Европската комисија.

- Во последниве години катастрофалните шумски пожари станаа вообичаени во Европската Унија и соседните земји, а исклучок од тоа не беше ни 2023 година. Пожарот во близина на градот Александруполис во грчкиот регион Тракија, беше најголемиот поединечен шумски пожар регистриран во ЕУ откако Европскиот информативен систем за шумски пожари (ЕФФИС) почна да ги следи состојбите во 2000 година, се наведува во Извештајот.

Центарот посочува дека шумските пожари без преседан што ја зафатија Европа во последните четири години ги покажуваат непобитните ефекти на климатските промени, поради кои огнените стихии стануваат се почести и поинтензивни.

Климатските промени, како што се наведува во документот, не само што придонесуваат за зголемен опсег на областите погодени од шумски пожари, па тие сега се појавуваат и во реони во кои вообичаено ги немало во таков обем, туку прават и огнените стихии да бидат поинтензивни и сезоната на пожари да се прошири и надвор од традиционалниот летен период.

- Зголемената зачестеност и интензитет на шумските пожари во продолжените сезони на пожари, претставуваат нов предизвик за противпожарните служби низ Европа и на глобално ниво, бидејќи гаснењето на огнот од воздух станува посложено, а копнените операции стануваат потешки, па понекогаш дури и невозможни, посочува Центарот.

Според прелиминарните проценки, опожарените површини во Европа до средината на септември годинава се под просекот од последните две децении, првенствено како резултат на обилните врнежи што зафатија големи делови на континентот во текот на пролетните и летните месеци.

- Во септември, во Португалија избувнаа повеќе шумски пожари истовремено. Ова придонесе штетата од шумските пожари во 2024 година да биде над просекот на ЕУ во последните децении. Сепак, генерално, 2024 година може да се смета за помалку тешка сезона на шумски пожари, бидејќи во неа се бележи намалување на штетите од разорните пожари по три последователни години на раст, се вели во документот.

Во извештајот натаму се оценува изминатите години дека Европската комисија и земјите членки на ЕУ ги подобриле своите капацитети за превенција и подготвеност за гаснење на пожарите, што резултира за помали штети низ блокот во текот на оваа година.

Центарот наведува дека за справување со шумските пожари во Европа, но и на глобално ниво, неопходно е да се минимизира палењето оган во близина на шумите, да се мониторираат состојбите во критичните региони за појава на пожари и да се спречи складирањето на високоризични видови горива во шумските реони.

Според извештајот, речиси 96 отсто од пожарите во ЕУ се предизвикани од човечки фактот, па затоа едукативните кампањи и подигањето на свеста кај населението се од суштинска важност за намалување на шумските пожари.

- Како што се заострува климатската криза, од клучно значење е населението на Европа да се подготви за почести и поинтензивни шумски пожари. Мерките за превенција мора да ги опфатат сите делови од населението, вклучително и руралните заедници кои се во директен контакт со природата, како и особено ранливото население кое живее на рабовите на дивината и градовите, се додава во Извештајот.

Според еврокомесарката за иновации, истражување, култура, образование и млади Илијана Иванова, зголемената закана од шумски пожари, предизвикани од климатските промени, бара „заеднички одговор базиран на докази“.

- Заедничкиот истражувачки центар на Комисијата игра клучна улога во овој напор со унапредување на системите за рано предупредување и обезбедување критични податоци за информирање на политиката и заштита на ранливите региони, оцени Иванова.

Имајќи предвид дека речиси сите шумски пожари се предизвикани од човечкиот фактор, според еврокомесарката. превенцијата и едукацијата се клучни за нивно намалување.

- Со поттикнување на поголема соработка низ ЕУ и со користење на научните сознанија, можеме подобро да ги заштитиме нашите шуми, биодиверзитетот и нашите заедници од зголемените ризици од шумските пожари, заклучи Иванова.

Еврокомесарот за климатска акција, Вопке Хукстра оцени дека шумските пожари што ја зафатија Европа во 2023 година, покажале дека ЕУ не е доволно подготвена да се соочи со ваквите ризици.

- Климатските промени ја зголемуваат зачестеноста и сериозноста на шумските пожари. Мора да инвестираме повеќе за подобро да се подготвиме и да ги спречиме овие шумски пожари, рече Хукстра.

Тој посочи дека врз основа на наодите во неодамна објавената студија под наслов „Европска проценка на климатскиот ризик“, ЕУ во моментов работи на подготовка на нов амбициозен план за климатска адаптација.

- Исто така, ќе ја процениме потребата од ново законодавство за климатска отпорност и подготвеност. Соочени со забрзаното глобално затоплување и зголемените ризици од шумски пожари, мора да се погрижиме сите да имаме просперитетна, безбедна и сигурна иднина, додаде Хукстра.

Еврокомесарот за управување со кризи Јанез Ленарчич, пак, посочи дека ЕУ е подготвена да помогне во случај на голем шумски пожар во Европа и ширум светот, меѓу другото, и со испраќање на воздухопловни и копнени противпожарни сили во рамките на Механизмот за цивилна заштита на Унијата.

- Новиот договор со Канада за производство на 12 амфибиски авиони за гаснење пожари што ќе го сочинуваат столбот на постојаната флота „РескЕУ“, означува уште еден важен чекор во подобрувањето на капацитетот и подготвеноста на ЕУ за борба против пожарите, паралелно со националните капацитети за одговор на земјите членки на ЕУ, истакна Ленарчич.

Сепак, според него, способноста за одговор на пожарите е само едната страна на медалот, додека другата е потребата да се работи на зајакната подготвеноста и адаптација.

- Затоа ЕУ, исто така, ги поддржува земјите членки со проекти за превенција од шумски пожари, упатства за добри практики и пренесување на искуства, додаде Ленарчич.

Европскиот информативен систем за шумски пожари (ЕФФИС) е мрежа преку која 43 земји разменуваат информации за шумските пожари и ги проценуваат нивните ефекти во Европа, а овозможува и размена на искуства за добрите практики во превенцијата од пожари, нивното гаснење, реставрацијата на опожарените подрачја и за други активности поврзани со справувањето со огнените стихии.

Од 2015 година, ЕФФИС ги користи и услугите на Програмата на ЕУ за сателитски мониторинг на Земјата „Коперник“, преку која обезбедува информации и податоци за состојбите на Планетата и нејзини одделни области со помош на снимки од сателити.

Телото на исчезнатиот рабин е најдено во ОАЕ- Нетанјаху: Ова е антисемитски чин на терор

Властите на Обединетите Арапски Емирати (ОАЕ) го пронајдоа телото на рабинот Зви Коган, кој исчезна во четвртокот.

Властите на Обединетите Арапски Емирати (ОАЕ) го пронајдоа телото на рабинот Зви Коган, кој исчезна во четвртокот, соопшти денеска канцеларијата на израелскиот премиер Бенјамин Нетанјаху, а Советот за национална безбедност на Израел издаде предупредување до граѓаните да не патуваат во ОАЕ.

Во заедничкото соопштение од кабинетот на Нетанјаху и израелското Министерство за надворешни работи, се наведува дека израелската амбасада во Абу Даби била во контакт со семејството на Коган во ОАЕ и дека се информирани членовите на неговото семејство кои живеат во Израел, објави Times of Israel.

Израел го нарече убиството „гнасен антисемитски чин на терор“ и вети дека ќе ги искористи сите расположливи средства за да ги изведе убијците пред лицето на правдата.

Канцеларијата на Нетанјаху претходно соопшти дека Коган бил емисар на Чабад, ортодоксна еврејска организација со ограноци ширум светот, додека израелските разузнавачи рекоа дека веруваат дека најверојатно станува збор за терористички акт и дека рабинот бил следен на кошер пазар во Абу Даби.

Коган е двоен израелско-молдавски државјанин и е во Абу Даби како емисар на Чабад откако Израел ги нормализираше врските со земјата кон крајот на 2020 година.

Советот за национална безбедност на Израел издаде предупредување за патување до граѓаните во ОАЕ, наведувајќи дека сè уште постои закана за Израел и Евреите во земјата.

Се повикуваат Израелците да избегнуваат „ бизнис посети, места за собирање и места за забава идентификувани со израелското и еврејското население“ и да избегнуваат истакнување на израелски симболи.

Патниците, кои се веќе во ОАЕ, исто така, се предупредени да избегнуваат објавување информации за тоа на социјалните мрежи и да ги заклучат своите онлајн профили.

Јокиќ и Џордан го полија тренерот со кофа вода, Мелоун прослави голем рекорд (ВИДЕО)

Денвер Нагетс го победија Лос Анџелес Лејкерс со 127:102, а ова беше посебна вечер за тренерот Мајк Мелоун.

Имено, победата му донесе на Мелоун рекордни 433 победи на клупата на Денвер, со што стана најуспешен тренер во историјата на франшизата.

Сепак, вистинското изненадување за Мелоун дојде кога тој влезе во соблекувалната, каде беше пречекан од своите играчи. Меѓу нив во водство беше Никола Јокиќ, а потоа тренерот беше полеан со вода, што беше само увертира за уште поголемо изненадување.

Деандре Џордан, кој често се шегува дека е „Џордановиќ“ поради пријателството со српските кошаркари, дојде одзади и го поли Мелоун со кофа со ладна вода, убаво разладувајќи го Мелоун.

Потоа следуваа честитки, но и подарок, кошаркарска топка од натпреварот, која тренерот ќе го потсетува на овој рекорд.

Кавадарци бара обиколница за да го намали загадувањето, да ги заштити мирот на кавадарчани

Околу 14 километри треба да биде заобиколницата од кај село Марена до висорамнината Витачево, најавена како капитален проект и стратешка инвестиција. 

Обиколницата би требало да придонесе кон намалувањето на загадувањето во градот Кавадарци, но и за поголема безбедност во сообраќајот, во кој сега учествуваат голем број возила, од кои многу тешки товарни возила, како и за зачувување на градската инфраструктура.

Кавадаречкиот градоначалник Митко Јанчев, во изјава за МИА, појаснува дека со заобиколницата се планираат и четири кружни тека, со можност за влез во градот од четири различни локации. Тој сподели дека според некои податоци што ги имале по метар должен и квадратен, ориентационо во пракса, во оваа инвестиција, само проектот би чинел околу 400 илјади евра, основен, изведбен, ревизиран проект. Цената за обиколница, вели, не би била помалку од 12 до 14 милиони евра. Ќе биде тоа регионален, државен пат. Се бара од државата стопроцентно да изнајде финансиски средства за оваа инвестиција за регионален транзитен пат или регионална артерија. Целосно да биде инвестиција на државата.

Идеја за обиколница уште во 1989 година

Јанчев за МИА појаснува дека во Општина Кавадарци имало идеја и била превидена заобиколница, уште во 1989 година.

-Уште тогаш се знаело дека во Кавадарци има тешки индустриски објекти, но и други производствени капацитети, со постојано движење на тешки товарни возила, па е потребен посебен режим на сообраќај, за да не се ремети секојдневниот живот на жителите во центарот на градот, предградијата и да не се уништува инфраструктурата со тие тешки товарни возила во централното градско подрачје, Ваташа, вели градоначалникот.

Во 1990 година бил направен и проект.

-Уште во првиот мандат, пред околу седум години, како локална самоуправа, инициравме и сега успеавме да се направи ажурирање на тој проект, бидејќи како таков беше неупотреблив, бидејќи беше направен пред многу години и многу работи се имаат сменето оттогаш наваму. Се прошириле градот и земјоделските површини, се изградиле други објекти, додава Јанчев.

Тој подвлекува дека интензивно се работи на реализација на овој капитален проект.

- Заедно со Владата и Министертвото за транспорт и врски и Јавното претпријатие за државни патишта, Општина Кавадарци и Градежен институт, формирана е комисија што има за обврска, во рок од шест месеци, а изминати се веќе два месеца, со донесена одлука на Влада, траекторијата за движење на заобиколноицата да се определи на соодветна локација и да се даде идејно решение за самата заобиколница. Значи некаде околу април би го имале идејното решение. Штом го имаме идејното решение и помине ревизија како идејно решение, се дава на Градежен институт, затоа што станува збор за стратешки објект, заобиколница од 14 километри. Следуваат Градежниот институт преку негово одобрение, ЈПДП со рамковен тендер за проектирање, појаснува градоначалникот.

Притоа додава дека постапката продолжува со почеток на проектирањето, што немало да трае повеќе од седум месеци, доколку се има добро идејно решение со ревидирани податоци. После тоа се отпочнувало со изведба.

- Многу е битно што овој процес сега е отпочнат, со донесување на одлуки на Влади, по вистинскиот пат како што треба. Јас очекувам дека во наредните година и пол ќе се отпочне со градењето на заобиколницата. Тоа градење не би траело помалку од две до три години. Има и потежок и полесен терен, 14 километри што треба инфраструктурно да се уредат. Не смее да се згреши, вели тој.

Јанчев ја нагласува потребата од различни видови на испитувања. Гео и други испитувања, каде треба да се направи мост, потпорни ѕидови, решавање на поројници. Буквално сето тоа да се опфати.

-По завршувањето на обиколницата, Кавадарци ќе наликува на еден голем град. Тој што ќе се движи по обиколницата, ќе има можност да влезе во градот од четири локации. Марена, откај Росоман кај Дрекслмаер, Југокомерц накај Мелци, Витачево накај Ваташа. Така да и Витачево, Ваташа и Југокомерц, Возарци, откај Росоман и откај Неготино, буквално ќе имаме артерија главна за движење на возила од тешкиот сообраќај и оние што транзитираат низ градот, а не сакаат да влезат во самата гужва. Со тоа ќе имаме еден голем благодет. Општина Кавадарци драстично ќе го намали загадувањето, многу ќе се зачува инфраструктурата, затоа што уништувањето на инфраструктурата е претежно од тие тешки товарни возила, истакнува градоначалникот.

Сообраќајот втор по учеството во загадувањето во Кавадарци

Градоначалникот на Кавадарци нагласува дека и мирот и спокојот и безбедноста на граѓаните во делот на сообраќајот, со реализацијата на проектот за обиколница, ќе бидат на највисоко ниво.

- Јас како градоначалник заедно со премиерот Христијан Мицкоски и министерот за транспорт Александар Николоски и директорот на јавното преторијатие Коце Трајановски, нема да отстапам од тие средства. Премиерот веќе има одобрено за да се направи таа инвестиција, знаејќи ги сите проблеми на Кавадарци. За возврат на тоа, ние сме втора општина по полнење на државниот буџет. Така да имаме алиби и аргумент, дел од тие пари Кавадарци да си ги врати назад. Многу е легитимно и аргументирано тоа што го бараме, да ни се врати дел од тоа што се вложува во државниот буџет. Тоа ќе биде регионален пат, државен пат. Се бара од државата стопроцентно да изнајде финансиски средства за оваа инвестиција за регионален транзитен пат или регионална артерија. Значи целосно ќе биде инвестиција на државата, подвлекува Јанчев.

Според првото идејно решение што веќе се работело, станувало збор за пред Марена.

- Таму ќе има кружен тек. За оние што ќе сакаат да продолжат кон селото и кон градот, или да се вклучат во заобиколницата. Тие што ќе одлучат за да заобиколат, продолжуваат и меѓу Дрекслмаер и Слога пром има втор кружен тек, со можност за кон градот или Росоман, како и можност за продолжување по обиколницата. Доколку се продолжи со заобиколување, се продолжува кон сртот над индустриската зона во тој дел на градот и се продолжува до некаде кај Мелци, Југокомерц. Повторно кружен тек и можност за влез во Кавадарци или одење кон Возарци и Прилеп, или по заобиколница накај висорамнината Витачево. Идејно решение со три кружни текови, Моја желба би било тоа да биде комплатено осветлена заобиколница и Кавадарци да биде европски град, споделува тој.

Притоа, додава, придонесите ќе бидат неколкукратни.

-Придонеси од намалување на загадување од сообраќај. Придонес од зголемување на безбедноста во сообраќајот. Бидејќи засега, едно тешко товарно возило што се движи натаму сега, поминува низ целиот град, училишта, градинки, пешачки премини, тесни грла во градиот. Трето, поголем мир и спокој за населението што живее на потегот што сега се користи на дестинацијата што се настојува да се замени со обиколница. А на самите компании, возачи, камионџии, им се намалува и трошокот со заобиколницата, за пет километри ќе скратат во движењето, а за 20-30 минути ќе го забрзаат движењето на поминувањето на Кавадарци, појаснува градоначалникот.

На крај, потсетува дека неколку направени стручни анализи, говореле дека сообраќајот е втор по учество во ПМ честичките 2.5 и 10, при загадувањето на Кавадарци. После затоплувањето и загревањето со енергенси.

-Тоа е сериозно, ова е прав погодок да се тргне тој тежок сообраќај. Нема да биде нула, но лесните сообраќајни возила многу малку загадуваат, вели Јанчев.

Тој најавува исто така дека догодина, ја започнуваат и фазата за градење на гасификација.

притисни ентер