Потпишан договорот за заем од 500 милиони евра со унгарската Експорт – импорт банка

Во Будимпешта е потпишан договорот за заем со унгарската Експорт-импорт банка. Во име на Владата, договорот го потпиша министерката за финансии Гордана Димитриеска-Кочоска.

Заемот, според министерката, се обезбедува по поволни услови, со рок на отплата од 15 години, со вклучен грејс период од 3 години и каматна стапка од 3,25 проценти.

- Одлуката на Владата да го обезбедиме планираното надворешно задолжување со Буџетот за 2024 година преку билатерален заем од Унгарија, наместо со издавање нова еврообврзница, произлезе како резултат на поволните услови што ги добивме и заштедата што ја правиме само по основ на каматата. Каматните стапки по кои би ја добиле оваа сума на меѓународниот пазар е околу 6 проценти и тоа е голема заштеда по буџетот по овој основ, односно заштеда на годишно ниво од околу 14 милиони евра. Дополнително и рочноста дава предност и помал ризик од потреба за рефинансирање, посочила Димитриеска-Кочоска, посочувајќи дека ваквите услови се резултат на политиките што ги води Владата, за што минатата недела е добиена потврда и од кредитната агенција „Фич“.

Делот од заемот којшто е наменет за компаниите, според министерката, ќе биде пласиран исто така по поволни услови, што ќе влијае на отпочнување на еден инвестициски цисклус во приватниот сектор од над 500 милиони евра со кој ќе се обезбедат повисоки стапки на економски раст.

До крајот на неделата се очекува парите од заемот да бидат префрлени на сметките во земјата и потоа да почнат да се реализираат согласно планираното.

Дел од парите ќе одат за реализација на капитални проекти во општините.

Унгарскиот кредит го договорија премиерот Христијан Мицкоски и унгарскиот премиер Виктор Орбан за време на учеството на Самитот на НАТО во Вашигтон, а Законот за заем беше изгласан во македонското Собрание на 17 септември годинава.

Опозициската СДСМ го оцени унгарскиот заем како голем корупциски проект кој ќе го отплаќаат идните генерации и побара Законот да се носи по редовна постапка. Претседателката на собраниската Комисија за финансирање и буџет Сања Лукаревска одби да закаже седница со оваа точка на дневен ред поради што седницата беше свикана од страна на претседателот на Собранието Африм Гаши, а со неа претседаваше пратеникот Бојан Стојановски.

Според поранешниот вицепремиер за економски прашања Фатмир Битиќи, политичката цена што можеме да ја платиме како држава за унгарскиот креди може да биде поштетна и поголема, отколку придобивките.

- Секое едно задолжување треба да има поголема можност за дебата, да не се води во скратена постапка, рече Битиќи за телевизија 24, додавајќи дека еден преседан е што задолжувањето било предложено од пратеник на владејачкото мнозинство, а не од министерот за финансии, а втор преседан е што на расправата не се појавила министерката за финансии, туку заменикот министер од друга политичка партија.

Според премиерот Мицкоски, парите од заемот не се кинески, како што тврди опозицијата, туку се средства земени од земја членка на Европската унија.

И унгарскиот премиер Виктор Орбан, кој на 27 септември беше во Охрид каде се одржа седница на двете влади, изјави дека парите не се од Кина.

- Кинески заем и кинески пари не можеме да даваме, бидејќи Унгарија со Кина има договор сите пари кои доаѓаат од Кина да одат на конкретни проекти за развој во Унгарија. Кинески пари не можеме да ви даваме, а европски пари можеме и ќе ви ги даваме, рече Орбан на прес-конференцијата со премиерот Мицкоски.

Џон Мекфол се надева дека ќе биде првиот астронаут со инвалидитет

Кога Џон Мекфол видел оглас за работа на астронаут, веднаш се пријавил.

Три години подоцна, Мекфол е на пат да стане првиот инвалид астронаут по повеќе од 60 години истражување на вселената, пишува Гардијан.

Откако ја загубил десната нога во несреќа со мотор кога имал 19 години, станал параолимписки спринтер и освоил бронзен медал во Пекинг. Подоцна станал хирург.

Тој поминал низ шест фази од напорниот процес на селекција во АВРМ - од повеќечасовни психомоторни тестови до интервјуа со комисии. Во 2022 година, ЕСА објавила дека ќе им се придружи во поместувањето на границите на истражувањето на вселената со учество во повеќегодишна истрага за тоа дали лице со физичка попреченост може да живее и работи во вселената.

Нема гаранција дека 43-годишниот Мекфол ќе замине во вселената. ЕСА систематски проверува дали ги исполнува условите за шестмесечна мисија на Меѓународната вселенска станица (ISS).

Бидејќи вселенските операции се наменети за физички способни луѓе, тестовите испитуваат како Мекфол би се движи и одржувал стабилност во услови на микрогравитација и како условите во вселената би влијаеле на неговата протеза.

Досега, сите знаци укажуваат дека патувањето во вселената е изводливо за Мекфол, што дава надеж дека тој - или некој со слична попреченост - би можел да биде обучен за идна мисија. Иако наодите на ESA се специфични за Мекфол, дел од проектот е да им овозможи на другите луѓе - со слични или различни попречености - да го следат неговиот пат.

„Го менуваме наративот околу физичката попреченост и тоа започнува дискусија и ја разбива стигмата“, вели Мекфол.

Таа дискусија го вклучува прашањето како да се нарече Мекфол. Тој не го прифаќа широко употребуваниот термин „парастронаут“.

„Јас не сум парахирург, јас сум хирург. Јас не сум парадад, јас сум татко“, вели тој и додава дека не е добро да се додаде „пара“ пред она што го прави некој со попреченост. „Тоа создава празнина, која не е потребна.“

Неговиот став укажува на една поширока ситуација во која многу луѓе со попреченост ширум светот се соочуваат со голема дискриминација. Податоците од сите делови на Европската унија покажуваат дека луѓето со попреченост се со поголема веројатност да бидат невработени и да живеат под прагот на сиромаштија.

Со предизвикување на перцепцијата на луѓето за тоа како изгледа астронаутот, Мекфол се надева дека малку ќе ги подобри работите: „Ова е можност да се создадат повеќе можности за лицата со попреченост во различни професионални области“.

„Мојата работа е да се осигурам дека луѓето имаат сеопфатна и информирана дефиниција за попреченост. Ова не е за инвалидитет од 1950-тите, 1920-тите“, додаде тој.

Синот на Осама бин Ладен е депортиран од Франција, забранет му е влезот во земјата

Омар бин Ладен, синот на основачот на терористичката организација Ал Каеда, е депортиран од Франција.

Омар бин Ладен, синот на основачот на терористичката организација Ал Каеда, е депортиран од Франција, каде со години живеел како сликар во Нормандија, а му е забрането да се врати во земјата откако е откриено дека тој објавил коментари на социјалните мрежи за кои се верува дека го величаат тероризмот.

Францускиот министер за внатрешни работи Бруно Ретај изјави дека потпишал наредба со која се забранува влез на Омар бин Ладен во Франција, но не даде повеќе детали, пренесе Фигаро.

„Господинот Бин Ладен, кој неколку години живееше во регионот Орне како сопружник на британска државјанка, објави коментари на своите социјални мрежи во кои го велича тероризмот во 2023 година“, напиша Ретај на социјалната мрежа Х.

Поради административната забрана, на Бин Ладен му е забрането да се врати во Франција. Ројтерс не можеле да ја пронајдат објавата на Бин Ладен на социјалните мрежи.

Шкода го одложи преминот на електрични модели, класичните остануваат во понуда до 2030 година

Skoda одлучи да го продолжи животниот век на своите клучни модели со мотори со внатрешно согорување, како што се Octavia, Fabia, Kamiq и Scala, кои ќе останат на пазарот најмалку до 2030 година.

Одлуката доаѓа во време на забавување на транзицијата кон електрични возила во Европа, што ја принуди компанијата да ги ревидира своите планови за електрификација.

Директорот на Skoda, Клаус Селмер, изјави за Autocar дека лансирањето на електричната верзија на Octavia е одложено за 2027 или 2028 година, додека претходно ќе бидат претставени неколку електрични модели, вклучувајќи ги Enyaq Coupé, Elroq и Epiq. Оваа промена во стратегијата значи дека клиентите сепак ќе имаат пристап до популарните модели со класични мотори, кои ќе ги израдуваат љубителите на возилата со фосилни горива.

Продажбата на електрични автомобили во Европа се намалува, што ги натера производителите на автомобили како Шкода да ги приспособат своите планови во согласност со условите на пазарот и потребите на клиентите.

притисни ентер