СЗО: Ако сакате да ослабите, не користете вештачки засладувачи

Луѓето треба да избегнуваат да користат алтернативни засладувачи за контрола на нивната тежина, велат експертите од Светската здравствена организација.

Нискокалоричните или безкалорични засладувачи се користат наместо шеќер за засладување на храната и пијалоците и може да се најдат во производи вклучувајќи десерти и готови оброци, колачи, пијалоци, гуми за џвакање и паста за заби.

Многу луѓе исто така додаваат такви засладувачи во сопствената храна и пијалоци како алтернатива на шеќерот. Но, новите упатства од Светската здравствена организација (СЗО) ги охрабруваат луѓето да не користат засладувачи без шеќер (NSS) како алатка за управување со тежината, пишува германската новинска агенција DPA.

Конзумирањето на слободни шеќери е поврзано со зголемување на бројот на луѓе со прекумерна тежина, како и со зголемување на бројот на случаи на дијабетес тип 2, кардиоваскуларни болести, рак и расипување на забите.

Со фокус на намалување на внесот на шеќер, СЗО соопшти дека постои „зголемен интерес за засладувачите без шеќер како можна алтернатива“. Поради способноста на вештачките и природните засладувачи да обезбедат сладок вкус без калории, некои тврдат дека тие можат да помогнат во спречување на прекумерната тежина или дебелината.

Но, други сугерираат дека тие би можеле да го зголемат ризикот. Како резултат на тоа, СЗО презеде преглед на студии кои ги испитувале ефектите на таквите засладувачи. Севкупно, експертите на СЗО испитувале податоци од 283 студии спроведени на возрасни, деца, бремени жени или мешани популации.

Резултатите сугерираат дека „употребата на засладувачи без шеќер не дава никаква долгорочна корист во намалувањето на телесните масти кај возрасните или децата“. Авторите на студијата велат дека краткорочната употреба на засладувачи без шеќер може да доведе до помало губење на тежината „кога нивниот внес е поврзан со намалување на вкупниот внес на енергија“.

СЗО, исто така, соопштува дека може да има „негативни ефекти“ поврзани со долготрајната употреба, како што се зголемен ризик од дијабетес тип два, кардиоваскуларни болести и смрт. Но, авторите додаваат дека е потребно дополнително истражување.

„Замената на слободните шеќери со засладувачи без шеќер не помага во долгорочната контрола на тежината“, рече Франческо Бранка, директор за исхрана и безбедност на храната на СЗО.

„Луѓето треба да размислат за други начини да го намалат внесот на слободни шеќери, како што се јадење храна со природни шеќери, како што се овошје, или незасладена храна и пијалоци. Засладувачите без шеќер не се суштински диететски фактори и немаат нутритивна вредност. Луѓето треба целосно да го намалат шеќерот во нивната исхрана, почнувајќи од најрана возраст, за да го подобрат нивното здравје“.

Како резултат на студијата, СЗО објави ново условно упатство кое препорачува засладувачите без шеќер да не се користат за контрола на телесната тежина или за намалување на ризикот од незаразни болести. Препораката се однесува на сите луѓе освен оние со претходно постоечки дијабетес.

Тоа се однесува и на производи за лична нега и хигиена кои содржат засладувачи без шеќер, како што се паста за заби, креми за кожа и лекови.

д-р. Дуан Мелор, регистриран диететичар и виш предавач на Медицинскиот факултет Астон, рече: „Генерално, овој извештај нагласува дека универзалната замена на шеќерот со други засладувачи не е нужно идеална, бидејќи е малку веројатно сама по себе да го подобри квалитетот на исхраната и да доведе до промена потребна на долгорочна контрола на тежината.

Веројатно е најдобро да се држите подалеку од шеќер за да избегнете други засладувачи - одговорот е да се обидете да го намалите внесот на шеќер. За некои, ова може да вклучи употреба на мали количини на засладувачи во храната и пијалоците како начин да се намали вкупниот внес на шеќер. Засладувачите можеби сè уште имаат место како преодна или отскочна штица за да им помогнат на луѓето да го намалат внесот на шеќер“.

д-р. Иан Џонсон, истражувач за исхрана и соработник во Институтот Квадрам во Норфолк, вели: „Ова ново упатство се заснова на темелна проценка на најновата научна литература и нагласува дека употребата на вештачки засладувачи не е добра стратегија за постигнување на губење на тежината, ова не треба да се толкува како индикација дека внесот на шеќер не е важен за контрола на тежината.

Подобра алтернатива за употребата на вештачки засладувачи е да се намали потрошувачката на производи кои содржат слободни шеќери, како што се пијалоците засладени со шеќер, и да се користи сурово или лесно обработено овошје како извор на сладост, а можеби и долгорочно да се обидете да ја намалите севкупната желба за слатки“.

Портпаролот на Меѓународната асоцијација на засладувачи порача: „Нискокалоричните/безкалорични засладувачи се едни од најтемелно истражените состојки во светот и продолжуваат да бидат корисна алатка во борбата против дебелината, дијабетесот и забните болести. Тие им нудат на потрошувачите алтернатива за намалување на внесот на шеќер и калории со сладок вкус што го знаат и очекуваат.

Постои голем број на научна литература што ги поддржува придобивките од нискокалорични/безкалорични засладувачи за управување со тежината, вклучувајќи го и систематскиот преглед нарачан од СЗО.

Меѓународната асоцијација на засладувачи смета дека е лоша услуга да не се препознаат придобивките за јавното здравје од нискокалорични/безкалорични засладувачи и се разочарани што заклучоците на СЗО во голема мера се засноваат на нискобезбедни докази од набљудувачки студии, за кои постои висок ризик од обратна причинска врска“.

Комисијата за осигурување од автомобилска одговорност ќе одлучува за поскапувањето на полисата

Поскапувањето е од 840 па до скоро 1.600 денари во зависност од моќноста на возилото. 

Комисијата за осигурување од автомобилска одговорност денеска на седница треба да го разгледа Извештајот од Националното биро за осигурување за оправданоста и исправноста на донесените одлуки за зголемување на цената на полисата за задолжителното автомобилско осигурување од страна на осигурителните компании и да преземе соодветни чекори во насока на заштита на крајните потрошувачи.

Комисијата за автомобилска одговорност која е именувана од страна на Владата согласно Законот за задолжително осигурување во сообраќајот ја сочинуваат членови од Министерството за финансии (МФ), Националното биро за осигурување (НБО) и Агенцијата за супервизија на осигурувањето (АСО).

Таа е надлежна за утврдување на Тарифата на премии за осигурување на сопствениците на моторни возила од одговорност за штети предизвикани на трети лица.

Комисијата ја утврдува премијата за осигурување која ја плаќа договорувачот на осигурувањето-осигуреникот, a која се состои од техничка премија, која ја утврдува Владата на предлог на Комисијата и дел на премија за вршење на дејноста на осигурување (режиски трошоци) што ги утврдуваат осигурителните друштва самостојно со посебна одлука на Друштвото за осигурување.

Со донесените одлуки за зголемување на цената на полисата за задолжителното авто осигурување од страна на осигурителните компании за 15,44 отсто поскапува полисата што ја плаќаат граѓаните при регистрација на нивните возила со моќност од над 44 киловати. Поскапувањето е од 840 па до скоро 1.600 денари во зависност од моќноста на возилото. /МИА

Учениците на пролетен распуст, наставата ќе продолжи на 7 мај

Учениците од основните и средните училишта од денеска заклучно со 6 мај 2024, ќе бидат на пролетен распуст кој е воведен во оваа учебна година. 

Првпат има промена и во календарот за настава, така што 2023/2024 за основците ќе заврши на 17 јуни, а за средношколците, како и во минатите години – на 10 јуни.

Училиштата нема да работат на 8 мај (среда) кога ќе се одржуваат вториот круг од Претседателските избори и Парламентарните избори 2024.

Ден претходно, вторник 7 мај, скратени часови и работно време до 11 часот ќе имаат оние училишта каде што утредента ќе се организира гласањето.

Како што информираше Министерството за образование и наука, наставата од деновите кои поради изборите се неработни ќе бидат одработени во работни денови со подолг престој на учениците во училиштата за да се реализираат дополнителни часови.

Скопските ученици треба да надоместат и за пропуштеното од наставата на 30 ноември 2023 кога во главниот град беше организиран Советот на министри на ОБСЕ.

За планирањето и организирањето на дополнителните часови, МОН ги задолжи директорите на училиштата.

- Дополнувањето на нереализираните наставни часови ќе го планираат и организираат директорите на училиштата и ќе се реализира со подолг престој на учениците во денови од работната недела, во рамки на шестчасовното работно време на наставниците, соопшти МОН кое, по реакции во јавноста и од синдикатите, ја повлече претходната одлука пропуштеното да се надомести во саботи.

Почна Страдалната – Страсната – Велика седмица

Последната седмица пред Велигден (Пасха) е Страдална или Страстна седмица, Седмица на маките (страст е црковно-словенски збор и значи: мака, страдание). 

Страдалната седмица ја претставува последната седмица од Христовиот живот на земјава. Таа е недела на страданијата Господови. Сè е во спомен на последните денови од земниот живот на Спасителот наш Господ Исус Христос: Неговите страдања, смртта и погребението.

Оваа седмица се нарекува и Велика седмица, поради големината на настаните што се случиле во неа. Свети Јован Златоуст вели: „Во таа седмица е пресудена древната тиранија на ѓаволот, победена е смртта, врзан е силниот (ѓаволот) и уништено неговото оружје, искупен е гревот, симната е клетвата и рајот е отворен. Тогаш небото престанало да биде недостапно. Луѓето се зближиле со ангелите. Оттргната е преградата што ги разделувала луѓето од Бога. Границите се избришани. Бог на мирот ги измирил небесното и земното“.

Според сведочењето на светите отци (особено свети Јован Златоуст, IV век), христијаните во првите векови ги зголемувале своите молитви и постот во текот на Страдалната седмица. Во овие денови го подражавале Господа Исуса Христа, особено во љубовта кон човекот.

Така, во Страдалната седмица тие се обидувале да бидат подобри, пострпливи, повоздржливи и посправедливи кон своите ближни, правејќи дела на љубовта и милосрдието. Во тие дни се сметало за недолично да се оди на суд и да се обвинува или да се осудува, па затоа, во текот на Страдалната седмица луѓето ги прекинувале сите тужби, сите судски парници, обвиненија, спорови и казни. Во овој празничен период се практикувало дури и да ослободат некого од вратите на затворот, којшто не бил голем престапник.

Деновите на Страдалната седмица Господ Исус Христос ги поминал во Ерусалим и во храмот. Таму секој ден го поучувал народот. Затоа, според Неговиот пример, и православните христијани овие денови ги минуваат во храмовите. Тие се таму и наутро и навечер, и по цел ден, молитвено размислувајќи за евангелската историја на Богочовекот и Спасителот наш Господ Исус Христос и за Неговото служење на човечкиот род.

Во текот на Страдалната седмица ни се претставува централната библиска содржина. Гледаме дека целата Библија е христоцентрична. Нејзината главна личност е Господ Исус Христос, а главно дејство: спасението на човечкиот род.

Во овие дни, зближени се настаните од Стариот и од Новиот завет. Сè што е пророкувано и претскажано во Стариот завет и сè што е забележено во Новиот завет ни е на очиглед во настаните од Страдалната седмица. Сè е збрано во она што се случило во последните денови и часови од земниот живот на Господа Исуса Христа. Тоа сето го сконцентирала светата Црква и го претставува во една преубава и величествена форма, низ прекрасните богослужби во оваа седмица.

Богослуженијата се обилно збогатени и украсени со мудро избрани текстови од Библијата. Овие денови на богослужбите се читаат содржини од пророчките книги, од Евангелието и од Апостолот. Сето тоа е велелепно проследено со длабоки, содржајни молитви и песнопенија. Тие се и слаткопејни и оплакувачки, и покајни и животорадосни, страдални и воскресенски.

Преубави и вдахновени се црковните песни што се пеат на богослужбите во Страстната седмица. Тие ги галат нашите души. Ги издигаат до небесните убавини и до рајските радости. Тоа се доживува само тогаш – во овие дни. Затоа верниците ги посетуваат богослужбите, особено попладневните богослуженија на Велики Четврток и Велики Петок, а задолжително за секој христијанин е пречекот на Велигден, во саботата ноќта.

Посебно се забележливи и длабоко содржајни побожните, црковно – народни обичаи и обреди во овие денови. Тие се изразито присутни и в црква, започнувајќи од Велики Четврток, од првото вапцување велигденски јајца.

Преку богослужбите, обредите и обичаите, во душите на верниците, се пренесуваат настаните кои се случиле во последните денови од земниот живот на Христа Спасителот. Со љубов и со побожност се следи секој евангелски збор и, чекор по чекор, преку верата и духовното расположение, сè нè внесува во спасоносните настани.

Во овие денови верниците стануваат сопатници Христови. Во тие дни ние одиме по стапките Господови и по Неговиот пат до Крстот – патуваме од Витанија до Черепница (Голгота), од Неговото царско влегување во Ерусалим – до Неговите искупителни страдања на Крстот, а потоа и до светлото торжество на Воскресението.

Оваа седмица се особено долги богослуженијата и голема е нивната важност, како и на настаните од тие дни. Тие ни ги насочуваат нашето внимание и нашите мисли кон сите евангелски глетки од пожртвованоста Христова за човечкиот род.

Во текот на целата Страстна седмица, освен на Литургијата на Велики Четврток и Сабота, свештениците се облечени во црни одежди.

Оваа седмица не се прават панихиди, помени и акатисти, заради посветеноста на целото внимание и молитва кон големите настани. Во овие денови на Страдалната седмица, на трпезата, за храна се употребуваат само суви јадења. „И со тоа да бидеме задоволни“, вели правилото од Посниот триод. Тоа е утврдено и на Шестиот Вселенски собор. Постот трае сè до полноќта на Велика Сабота, односно до завршувањето на велигденската света Литургија.

+ + +

Душеполезно е читањето на поучни текстови за овие празници. Тие се полни со библиски содржини и со нивно разјаснување и толкување. Тоа нè пренесува во Евангелието и нè води во дружба со Господа. Тогаш, не мислиме на ништо друго, туку ги созерцаваме Христовите страданија и Неговата богоспасителна дејност за нас. Ние сме со Бога и Бог е со нас. Таквото читање е богослужение. Тоа е еднакво на богослужение – тоа е нашето лично богослужение. Тоа ќе нè одведе и на богослужението в црква. /МИА

притисни ентер