Истражувачите веруваат дека товарниот брод Ји Пенг 3 намерно пресекол два клучни кабли минатата недела влечејќи го сидрото по дното на Балтичкото Море околу стотина наутички милји, објави британски „Телеграф“.
Истрагата сега се фокусира на тоа дали капетанот на овој брод долг 225 метри добил инструкции да ја изврши оваа сомнителна саботажа по налог на Москва.
„Крајно е малку веројатно дека капетанот не забележал дека неговиот брод го влечел сидрото, намалувајќи ја брзината со часови и пресекувајќи ги каблите “, рече еден висок европски истражител.
Инцидентот предизвика загриженост кај западните земји дека Русија се вклучува во она што Белата куќа го опиша како „хибридна војна“, обвинение што Кремљ го негира. Последното оштетување на кабелот во Балтичкото Море се случило во шведските води помеѓу 17 и 18 ноември, според властите.
Бродот патувал од Уст-Луга, Русија до Порт Саид, Египет преку Балтичкото Море кога се случил инцидентот. Истражителите веруваат дека сидрото на товарниот брод намерно било спуштено на морското дно, со пресекување на оптичкиот кабел „C-Lion1“ долг преку 1.100 километри, кој директно го поврзува со Централна Европа и Финска.
Вториот кабел потоа бил пресечен меѓу Германија и Финска околу 3 часот наутро следниот ден, откако бродот поминал преку 170 километри. Шведските власти започнаа истрага за саботажата, по што данските воени бродови тргнаа по Ји Пенг 3, принудувајќи го да се закотви во теснецот Категат.
Оттогаш, бродот е опкружен со воени бродови на НАТО во меѓународните води веќе една недела. Според меѓународното поморско право, бродовите на НАТО не можат да принудат брод да плови до едно од нивните пристаништа, така што шведските и германските власти преговараат со сопственикот на бродот.
Тие се надеваат дека ќе добијат пристап до бродот и ќе го испрашат неговиот екипаж за сомнителната саботажа. Западните власти не веруваат дека Пекинг стои зад инцидентот, но се сомневаат дека руските разузнавачки агенции го организирале настанот, што Кремљ го негира. Портпаролот на Кремљ изјави дека тоа се „апсурдни и неосновани обвинувања“.
Тензиите околу Балтичкото Море се зголемија откако Русија ја нападна Украина во февруари 2022 година. Месеци по инвазијата, серија подводни експлозии ги оштетија цевководите Северен тек, кои транспортираат руски гас во Европа.
Западните власти првично веруваа дека Русија е одговорна за експлозиите, но подоцна се појавија сомневања дека може да е вмешана Украина. Се уште не е утврдено кој стои зад оваа сомнителна саботажа.
Во октомври минатата година беше затворен подводниот гасовод меѓу Финска и Естонија, откако беше оштетен од кинескиот товарен брод „Newnew Polar Bear“. Бруно Кал, шефот на германската служба за надворешно разузнавање, рече дека зголемувањето на ваквите инциденти може да доведе до активирање на членот 5 од договорот за заемна одбрана на НАТО.
„Зголемувањето на руските воени активности значи дека директна воена конфронтација со НАТО станува една од можните опции за Кремљ.
Како одговор на последниот инцидент, Доналд Туск, полскиот премиер, повика на формирање „полициска мисија“ во Балтичкото Море. Заедно со своите колеги од Данска, Естонија, Финска, Латвија, Норвешка и Шведска, Туск на прес-конференцијата изјави:
„Ние споделуваме проценка за безбедносната ситуација, вклучително и загриженост за клучната инфраструктура и стратешките ресурси долж Балтичкото Море.“
Туск рече дека се неопходни специјализирани полициски сили за да се „спротивстават на заканите“ во регионот. Кинеското Министерство за надворешни работи негира каква било одговорност во случајот.